Statut Fundacji im. Anny Jachniny
Rozdział I. Postanowienia ogólne
- 1
Karol Kwiatkowski i Wojciech Piotr Jachna ( zwani dalej:”Fundatorami”)Oświadczają że ustanawiają fundację pod nazwą: Fundacja im. Anny Jachniny 9 zwana dalej” Fundacją), która będzie działała na podstawie przepisów ustawy z 06 kwietnia 1984 roku o fundacjach oraz niniejszego statutu( zwanego dalej Statutem).
- 2
- Fundacja uzyskuje osobowość prawną z chwilą wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego.
- Fundacja jest apolityczna i niezwiązana z żadnym wyznaniem.
- 3
Siedzibą Fundacji jest miejscowość Lubodzież w województwie kujawsko – pomorskim.
- 4
- Terenem działania Fundacji jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
- Dla właściwego realizowania celów statutowych Fundacja może prowadzić działalność także poza granicami RP.
- Fundacja może dla celów współpracy z zagranicą posługiwać się tłumaczeniem nazwy w wybranych językach obcych.
- 5
- Fundacja może tworzyć placówki terenowe w drodze uchwały Zarządu, stosownie do § 13 ust. 3 lit. f) Statutu, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
- Na mocy niniejszego Statutu tworzy się oddział Fundacji nieposiadający osobowości prawnej pod nazwą I Oddział Fundacji w Bydgoszczy, z siedzibą w Bydgoszczy.
- Oddział, o którym mowa w ust. 2 będzie prowadził działalność pod adresem: ul. Czerkaska 10/20 85- 640 Bydgoszcz. Zmiana tego adresu Oddziału następuje w drodze uchwały Zarządu i w tym zakresie nie wymaga dokonania zmiany niniejszego postanowienia.
- 6
Fundację ustanawia się na czas nieokreślony.
- 7
Dla zapewnienia bytu Fundacji, a także realizacji jej celów statutowych, Fundacja prowadzić będzie działalność statutową odpłatną i nieodpłatną.
- 8
Fundacja posługuje się pieczęcią z nazwą Fundacji i miejscem siedziby.
- 9
Nadzór nad Fundacją sprawuje Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Rozdział II. Cele i zasady działania Fundacji
- 10
Celami działania Fundacji są:
1).Promowanie spuścizny kulturowej Anny Jachniny.
2).Prowadzenie działalności artystycznej, kulturalnej oraz edukacyjnej.
3). Zrzeszanie osób zainteresowanych powstawaniem, prezentowaniem i promocją nowych idei i form kreacji i ekspresji artystycznej i kulturalnej.
4). Tworzenie lokalnych ośrodków kulturalno- rzemieślniczych w oparciu o kulturę i rzemieślnictwo regionalne:
- a) stanowiących miejsce powstania, eksponowania i konfrontacji nowatorskich działań artystycznych twórców z kraju i zagranicy,
- b) otwartych na różnorodne postawy twórcze,
- c) prezentujących dokonania sztuki współczesnej, sztuki polskiej i światowej,
- d) prezentujących rzemiosło lokalne,
- e) dokumentujących aktualne działania,
- f) współpracujących z innymi ośrodkami i środowiskami artystycznymi w kraju i zagranicą,
- g) promujących realizowanie działań artystycznych,
- h) kształtujących współczesne życie artystyczne społeczności,
5). Aktywizacja społeczności lokalnych poprzez działania animacyjne i partycypacyjne.
6) Szeroko pojęta resocjalizacja środowisk zagrożonych wykluczeniem społecznym.
7). Rozwijanie usług społecznych związanych z opieką nad osobami starszymi.
8). Społeczna aktywizacja seniorów i osób niepełnosprawnych, chorych, dzieci oraz osób w inny sposób zagrożonych wykluczeniem społecznym.
9). Prowadzenie działalności na rzecz wzmacniania demokracji oraz budowania społeczeństwa obywatelskiego.
10).Podejmowanie działalności na rzecz zrównoważonego rozwoju środowisk lokalnych w tym wiejskich. w inny sposób zagrożonych wykluczeniem społecznym.
11) Pomoc humanitarna.
12) Wykonywanie ekspertyz, badań, projektów i opracowań na potrzeby rozwoju lokalnego i regionalnego
13). Działanie na rzecz zwiększenia udziału ludzi młodych w życiu publicznym
14).Rozwój turystyki w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem Borów Tucholskich.
15). Wspieranie rozwoju turystyki na terenach wiejskich w tym zagród edukacyjnych
16). Działania na rzecz ekologii oraz ochrony zwierząt i dziedzictwa przyrodniczego.
17). Inicjowania i współtworzenia produktów turystycznych regionu.
- 11
1.Fundacja realizuje swoje cele poprzez:
- Organizowanie działań artystycznych: wystaw, pokazów, projekcji, spektakli, koncertów, warsztatów artystycznych, spotkań, sympozjów dotyczących sztuki współczesnej, stworzenie ośrodka artystycznego, prowadzenie galerii.
- Dokumentowanie prowadzonych działań artystycznych w formie fotografii, filmu, nagrań, wydawnictw; prowadzenie działalności wydawniczej dokumentującej i promującej dokonania twórców.
- Współpracę z innymi instytucjami, ośrodkami i organizacjami artystycznymi w kraju i na świecie.
- Organizację wypoczynku oraz zajęć edukacyjnych, rekreacyjnych, kulturalnych, sportowych i innych dla osób starszych, niepełnosprawnych, chorych, dzieci i młodzieży oraz osób w jakikolwiek sposób zagrożonych wykluczeniem społecznym.
- Działalność wydawniczą oraz medialną w zakresie wszystkich dostępnych środków, masowego przekazu oraz masowego komunikowania.
- Organizację doradztwa specjalistycznego wspierającego ekonomiczną działalność artystyczną.
- Prowadzenie działalności szkoleniowej i edukacyjnej związanej z realizacją celów statutowych.
- Współpracę z organami administracji rządowej i samorządowej oraz innymi instytucjami pozarządowymi w zakresie:
- a) stwarzania warunków ułatwiających powstawanie sztuki,
- b) kształtowania opinii o potrzebie i znaczeniu aktywności artystycznej,
- c) występowania w sprawach wspierania statutowych celów,
- d) przyznawania stypendiów twórczych oraz dotacji przeznaczonych na realizacje zamierzeń Fundacji,
- e) współpracę ze środkami masowego przekazu w sprawach dotyczących popularyzacji i promocji działań Fundacji,
- f) promocje zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy.
9.) Prowadzenie Centrum Apiterapii w Borach Tucholskich
- Działalność określona w ust.1 ma charakter nieodpłatny i odpłatny pożytku publicznego.
- W ramach działalności odpłatnej pożytku publicznego Fundacja może prowadzić również:
- sprzedaż przedmiotów darowizny;
- sprzedaż wytworzonych towarów lub świadczenie usług w zakresie:
- a) rehabilitacji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych na zasadach określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych ( t.j.: Dz.U. z 2021 r. poz. 573, ze zm.)
- b) integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, o którym mowa w ustawie z dnia 13 czerwca 2003 r, o zatrudnieniu socjalnym ( t.j.: Dz.U. z 2020 r. 176, ze zm.) oraz ustawie z dnia 27 kwietnia 2006 r. o spółdzielniach socjalnych (t.j.: Dz.U. z 2020 r. poz. 2085, ze zm.)
- Fundacja nie może:
- udzielać pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do:
- osób prawnych organizacyjnie powiązanych z Fundacją (w rozumieniu ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej);
- osób zatrudnionych w Fundacji (w rozumieniu art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej);
iii.członków, w tym członków organów Fundacji;
- osób, z którymi osoby wymienione w tiret ii. i iii., pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli,
- przekazywać majątku na rzecz osób i podmiotów wymienionych w lit. a, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach;
- wykorzystywać majątku na rzecz osób i podmiotów wymienionych w lit. a, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich chyba, że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego;
- nabywać towarów lub usług od:
- osób prawnych organizacyjnie powiązanych z Fundacją (w rozumieniu ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej);
- podmiotów, w których uczestniczą osoby, o których mowa w lit. a, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
Rozdział III. Organy Fundacji
- 12
- Organami Fundacji są:
- Zarząd Fundacji,
- Rada Konsultacyjno-Doradcza, o której mowa w § 19.
- Fundatorzy mogą powołać Radę Fundacji.
- 13
- Zarząd Fundacji składa się z dwóch do dziesięciu członków powoływanych uchwałą podjętą przez Fundatorów z inicjatywy własnej lub na wniosek Rady Fundacji (jeśli takowa została powołana) na czas nieokreślony.
- Do kompetencji Zarządu Fundacji należą wszelkie sprawy niezastrzeżone dla Fundatorów i Rady Fundacji.
- Zarząd w szczególności:
- a) reprezentuje Fundację na zewnątrz,
- b) kieruje bieżącą działalnością Fundacji i odpowiada za realizację jej celów statutowych,
- c) kieruje działalnością gospodarczą Fundacji,
- d) sprawuje zarząd nad majątkiem Fundacji,
- e) podejmuje decyzje w sprawie przyjęcia lub odrzucenia subwencji, darowizn, spadków i zapisów,
- f) tworzy i znosi oddziały terenowe, zakłady i inne jednostki organizacyjne Fundacji,
- g) powołuje i odwołuje osoby pełniące stanowiska kierownicze i samodzielne w jednostkach organizacyjnych Fundacji oraz określa w regulaminie zakres ich uprawnień i obowiązków,
- h) ustala wielkość zatrudnienia oraz zasady wynagradzania pracowników Fundacji oraz jej jednostek organizacyjnych,
- i) ustanawia pełnomocników Fundacji,
- j) organizuje pracę biura Fundacji.
- Zarząd podejmuje decyzje na posiedzeniach, w formie uchwał – zwykłą większością głosów; w razie równej liczby głosów decyduje głos Prezesa Zarządu. Tryb posiedzeń nie jest wymagany dla czynności zwykłego zarządu.
- Oświadczenia woli w imieniu Fundacji składa każdy z członków Zarządu samodzielnie.
- Do oceny podejmowanych przez Fundację przedsięwzięć Zarząd może powoływać konsultantów oraz ich zespoły i zlecać im wykonanie odpowiednich opracowań.
8.Członkowie organu zarządzającego nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
- 14
- Czynności wykonawczo-zarządzające w stosunku do uchwał Zarządu pełni Prezes Zarządu.
- W miarę potrzeb Prezes może powołać Dyrektorów odpowiedzialnych za wyznaczony im zakres działalności Fundacji.
- Warunki pracy i płacy Dyrektora oraz jego zastępców określa Prezes i przedstawia do akceptacji Zarządu.
- Członkowie Zarządu nie pobierają wynagrodzenia ani diet z tytułu pełnionej przez siebie funkcji w Zarządzie.
- 15
- Do chwili powołania Rady Fundacji lub w przypadku jej nie powołania jej kompetencje sprawują Fundatorzy, którzy z własnej inicjatywy podejmują działania, co do których statut przewiduje inicjatywę dla Rady.
- Rada Fundacji liczy od dwóch do pięciu członków.
- Członków Rady powołują i odwołują Fundatorzy.
- Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego Rady. Przewodniczący Rady kieruje pracami Rady, reprezentuje ją na zewnątrz oraz zwołuje i przewodniczy zebraniom Rady.
- Członek Rady nie może pełnić funkcji w innych organach Fundacji, nie może też być zatrudniany przez Fundację na podstawie umowy o pracę ani innych umów cywilnoprawnych. Członek Rady nie może pozostawać w stosunku pokrewieństwa ani powinowactw w stosunku do Fundatorów ani żadnego z członków Zarządu. Członek Rady nie może być skazany prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej lub przestępstwo skarbowe. W przypadku, gdy członek Rady podczas pełnienia swojej funkcji przestanie spełniać którykolwiek z powyższych warunków, zostanie niezwłocznie odwołany przez Fundatorów.
- Członkowie Rady nie pobierają wynagrodzenia ani diet z tytułu pełnionej przez siebie funkcji w Radzie.
- 16
- Rada Fundacji zbiera się, co najmniej raz w roku.
- Rada Fundacji podejmuje decyzje w formie uchwał – zwykłą większością głosów; w razie równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego. Rada Fundacji sprawując swe funkcje może korzystać z opinii i ocen powoływanych w tym celu specjalistów.
- 17
Do zadań Rady należy w szczególności:
- Nadzór nad działalnością Fundacji.
- Wytyczanie głównych kierunków działalności Fundacji.
- Wnioskowanie do Fundatorów o powoływanie i odwoływanie Prezesa i członków Zarządu.
- Ocena pracy Zarządu, przyjmowanie corocznych sprawozdań lub bilansu i udzielanie członkom Zarządu absolutorium.
- Podejmowanie decyzji o likwidacji Fundacji.
- 18
Do kompetencji Fundatorów należy:
1). Powoływanie wraz ze wskazaniem funkcji oraz odwoływanie członków Zarządu Fundacji, z zastrzeżeniem
2) Powoływanie i odwoływanie Rady Fundacji oraz jej członków;
3) Zmiana Statutu w zakresie celów statutowych Fundacji;
4) Podejmowanie uchwał o wyznaczeniu osoby przejmującej kompetencje Fundatorów w razie ich śmierci,
5) Podejmowanie uchwał o likwidacji Fundacji,
6) Wykonywanie zadań zastrzeżonych do kompetencji Rady Fundacji, w przypadku gdy nie zostanie ona powołana.
- 19
Rada Konsultacyjno – Doradcza
1). Rada Konsultacyjno-Doradcza jest organem Fundacji składającym się z wszystkich osób zatrudnionych w Fundacji Przez osoby zatrudnione w Fundacji rozumie się osoby, o których mowa w art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej (Zarząd Fundacji jest zobowiązany do prowadzenia listy osób zatrudnionych w Fundacji będących członkami Rady Konsultacyjno-Doradczej).
Członkostwo w Radzie Konsultacyjno-Doradczej uzyskuje się automatycznie z chwilą nawiązania stosunku prawnego stanowiącego podstawę zatrudnienia w Fundacji. Członkostwo w Radzie Konsultacyjno-Doradczej ustaje automatycznie z chwilą rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku
prawnego stanowiącego podstawę zatrudnienia w Fundacji (bez względu na przyczynę).
2). W przypadku, gdy liczba osób zatrudnionych w Fundacji przekroczy 10 osób, Rada Konsultacyjno-
Doradcza będzie składała się z co najmniej 3-członków (nie więcej jednak niż 10 członków). Pierwszych i kolejnych członków Rady Konsultacyjno-Doradczej powołuje i odwołuje zebranie osób zatrudnionych w Fundacji (dalej jako: „Zebranie”; osoby zatrudnione – w rozumieniu art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej) w drodze uchwały podejmowanej zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy osób uprawnionych do głosowania (spośród kandydatów wskazanych przez osoby zatrudnione w Fundacji – każdej osobie zatrudnionej w Fundacji przysługuje prawo do wskazania jednego kandydata podczas Zebrania). Członkowie Rady Konsultacyjno-Doradczej są powoływani na czas nieoznaczony. Osoba zatrudniona w Fundacji niebędąca członkiem Rady Konsultacyjno-Doradczej powołanej na zasadach określonych w niniejszym ustępie może uczestniczyć w posiedzeniach Rady Konsultacyjno-Doradczej bez prawa głosu.
3). Do czasu powołania Rady Konsultacyjno-Doradczej w sposób opisany w ust. 2, Rada Konsultacyjno- Doradcza działa na zasadach określonych w ust. 1. W przypadku, gdy po powołaniu Rady Konsultacyjno- Doradczej w trybie określonym w ust. 2, liczba osób zatrudnionych w Fundacji ulegnie zmniejszeniu, a w konsekwencji nie będzie przekraczać 10 osób, Rada Konsultacyjno-Doradcza powołana w trybie określonym w ust. 2 ulega automatycznemu rozwiązaniu – w takiej sytuacji Rada Konsultacyjno- Doradcza będzie działała na zasadach określonych w ust. 1.
4). Zebranie:
- a) w celu powołania pierwszych członków Rady Konsultacyjno-Doradczej (w trybie określonym w
ust. 2) jest zobowiązany zwołać Prezes Zarządu Fundacji, w terminie jednego miesiąca od dnia,
w którym liczba osób zatrudnionych w Fundacji przekroczyła 10 osób;
- b) w celu powołania nowych członków Rady Konsultacyjno-Doradczej (w miejsce odwołanych lub
członków, których członkostwo wygasło w konsekwencji zdarzeń określonych w ust. 6), zwołuje
Prezes Zarządu Fundacji z własnej inicjatywy lub na wniosek Przewodniczącego Rady
Programowej lub co najmniej 3 osób zatrudnionych w Fundacji (wniosek o zwołanie musi
zawierać co najmniej proponowany porządek obrad);
5). Członkostwo w Radzie Konsultacyjno-Doradczej powołanej w trybie określonym w ust. 2, ustaje z
dniem:
- a) odwołania przez Zebranie;
- b) złożenia rezygnacji przez członka Rady Konsultacyjno-Doradczej (złożenie rezygnacji wymaga
zachowania formy pisemnej; rezygnacje składa się na ręce Prezesa Zarządu);
- c) śmierci członka Rady Konsultacyjno-Doradczej;
- d) utraty przez członka Rady Konsultacyjno-Doradczej pełnej zdolności do czynności prawnych;
- e) rozwiązania lub wygaśnięcia (bez względu na przyczynę) stosunku prawnego stanowiącego
podstawę zatrudnienia członka w Fundacji.
6). Członkowie Rady Konsultacyjno-Doradczej (działającej na zasadach określonych w ust. 1 i 2) pełnią swoje funkcje społecznie.
7). Rada Konsultacyjno-Doradcza (działająca na zasadach określonych w ust. 1 i 2) obraduje na
posiedzeniach. Posiedzenia odbywają się nie rzadziej niż raz roku. Posiedzenia zwoływane są przez
Prezesa Zarządu Fundacji z własnej inicjatywy lub na wniosek Przewodniczącego Rady Programowej
lub co najmniej 2 osób zatrudnionych w Fundacji (wniosek o zwołanie musi zawierać co najmniej
proponowany porządek obrad). Prezes Zarządu jest zobowiązany do zwołania posiedzenia w terminie
14 dni od dnia, w którym został złożony wniosek. W przypadku niedopełnienia przez Prezesa Zarządu
obowiązku zwołania posiedzenia, uprawnienie do zwołania posiedzenia przysługuje osobie (osobom),
która (które) wnioskowała (wnioskowały) o zwołanie posiedzenia.
8). Posiedzeniom Rady Konsultacyjno-Doradczej (działającej na zasadach określonych w ust. 1 i 2)
przewodniczy wybierany spośród jej członków Przewodniczący Posiedzenia Rady (każdy z członków
Rady Konsultacyjno-Doradczej może wskazać jednego kandydata na Przewodniczącego Posiedzenia
Rady). Wyboru dokonuje się w drodze uchwały Rady Konsultacyjno-Doradczej. Do czasu wyboru
Przewodniczącego Posiedzenia Rady, posiedzeniu przewodniczy najstarszy członek Rady
Konsultacyjno-Doradczej. W przypadku braku możliwości dokonania wyboru Przewodniczącego
Posiedzenia Rady w sposób opisany w niniejszym ustępie, posiedzeniu Rady Konsultacyjno-Doradczej przewodniczy najstarszy członek Rady Konsultacyjno-Doradczej. Przewodniczący Posiedzenia Rady wskazuje osobę pełniącą na danym posiedzeniu funkcję Protokolanta Posiedzenia Rady.
9). Rada Konsultacyjno-Doradcza (działająca na zasadach określonych w ust. 1 i 2) podejmuje decyzje
(w tym wyraża stanowiska oraz opinie), w drodze uchwał. Uchwały Rady Konsultacyjno-Doradczej
zapadają zwykłą większości głosów, w obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do
głosowania.
10). Do kompetencji Rady Konsultacyjno-Doradczej należy:
- a) zapoznawanie się nie rzadziej niż raz w roku z wynikami działalności Fundacji oraz wyrażanie
opinii w tym zakresie;
- b) opiniowanie regulaminu pracy lub zasad organizacji pracy ustalanych przez Fundację oraz
proponowanie zmian w tym zakresie;
- c) opiniowanie planowanych działań Fundacji, w tym na rzecz reintegracji społecznej i zawodowej
(w przypadku podjęcia przez Fundacją działań na rzecz reintegracji społecznej i zawodowej).
Rozdział IV. Majątek Fundacji
- 20
- Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski, na który składa się wniesiony przez Fundatorów na cele statutowe wkład pieniężny w kwocie 500,00 zł oraz inne mienie nabyte przez Fundację w toku jej działania.
- Pozostałe dochody fundacji to: darowizny, zapisy, spadki, odsetki od lokat kapitałowych i papierów wartościowych, dywidendy z akcji i udziałów w spółkach, zbiórki i inne społeczne akcje organizowane przez i na rzecz Fundacji oraz ewentualne dochody oraz posiadanych nieruchomości.
- Fundacja może gromadzić swoje fundusze w walucie polskiej oraz w walutach obcych w bankach.
- Fundacja odpowiada za swoje zobowiązania całym swoim majątkiem.
- Nadwyżka przychodów Fundacji nad kosztami jej działalności przeznaczana jest w całości na rzecz prowadzonej działalności statutowej. Fundacja nie może przeznaczać zysku (nadwyżki bilansowej) uzyskanej z działalności, o której mowa w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej, do podziału między swoich członków (członków organów) i osoby zatrudnione Fundacji
- 21
- Dochody pochodzące z darowizn, spadków i zapisów mogą być użyte na realizację wszystkich celów Fundacji, o ile ofiarodawcy nie postanowili inaczej. W celu realizacji woli ofiarodawców mogą być tworzone w majątku fundacji odrębne fundusze.
- Dochody ze zbiórek i akcji społecznych mogą być wykorzystywane wyłącznie na finansowanie działań, dla których je podjęto.
3.Dochody Fundacji służą realizacji celów Fundacji i pokryciu kosztów jej działalności.
Rozdział V. Rachunkowość.
- 22
Gospodarkę finansową i ewidencję księgową Fundacja prowadzi zgodnie z przepisami obowiązującymi osoby prawne.
- 23
1.Zabrania się udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy organizacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”.
- Zabrania się przekazywania majątku na rzecz ich członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach.
- Zabrania się wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich chyba, że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego;
- Zabrania się zakupów towarów i usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
Rozdział VI. Połączenie Fundacji
- 24
- Dla efektywnego realizowania swoich celów statutowych Fundacja może połączyć się z inną fundacją.
- Połączenie z inną fundacją może nastąpić na podstawie uchwały Rady Fundacji.
- Uchwała w sprawie połączenia Fundacji podejmowana jest na podstawie protokołu ustaleń uzgodnionego pomiędzy Zarządami łączących się Fundacji, w szczególności w sprawach Statutu oraz form realizacji celów Fundacji powstającej w rezultacie połączenia.
Rozdział VII. Likwidacja Fundacji
- 25
- Fundacja może być zlikwidowana po wyczerpaniu środków finansowych bądź na skutek uchwały o osiągnięciu założonych celów statutowych, podjętej przez Radę Fundacji lub Fundatorów.
- Środki majątkowe pozostałe po likwidacji Fundacji mogą być przekazane na rzecz działających w Rzeczpospolitej Polskiej fundacji o zbliżonych celach.
- W razie śmierci lub ubezwłasnowolnienia jednego z Fundatorów, kompetencje organu wykonuje pozostały Fundator samodzielnie. W przypadku śmierci obu Fundatorów, kompetencje zastrzeżone w Statucie dla tego organu, przejmują, wstępując w miejsce Fundatorów – osoba lub osoby wyznaczone w trybie uchwały podjętej uprzednio przez Fundatorów lub jednego Fundatora, który wykonuje te kompetencje samodzielnie.
Rozdział VIII. Zmiana Statutu
- 26
- Zmian w Statucie Fundacji dokonuje Zarząd za zgodą Rady Fundacji, o ile zostanie powołana i Fundatorów.
- Zmian Statutu w zakresie celów statutowych oraz sposobów ich realizacji, określonych w Rozdziale II Statutu, mogą dokonać jedynie Fundatorzy.